Zadzwoń: +48 507 120 231 lub umów się online:
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.
Monitoring rozwoju dziecka; Wsparcie kompetencji wychowawczych rodziców.
Zajęcia terapeutyczne rozwijające umiejętności i kompetencje społeczno-emocjonalne.
ADOS-2 to wystandaryzowane narzędzie diagnostyczne umożliwiające rozpoznanie objawów zaburzeń ze spektrum autyzmu. Standaryzacja narzędzia oznacza, że diagnosta, który przeprowadza obserwacje kieruje się szczegółową instrukcją, stosuje zawsze te same pomoce (zabawki, książki, obrazki itp.), a zachowanie dziecka/dorosłego ocenia za pomocą ściśle określonych kryteriów.
Procedura diagnostyczna zależna jest od wieku osoby badanej. W przypadku dzieci dominuje forma zabawowa, natomiast u młodzieży i osób dorosłych badanie polega przede wszystkim na rozmowie, uwzględniającej m. in. szereg społecznych aspektów, wyróżnionych i opisanych w procedurze narzędzia ADOS-2.
ADOS-2 składa się z szeregu prób wykonywanych przez diagnostę, które umożliwiają obserwacje nieprawidłowości charakterystycznych dla zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) w zakresie komunikacji społecznej, zabawy, czy ograniczonych i powtarzanych zachowań. Składa się z pięciu niezależnych modułów pozwalających na przeprowadzenie badania w różnym wieku życia /od 12 m-ca po dorosłość/ i o różnym poziomie rozwoju językowego badanej osoby.
Badanie z wykorzystaniem narzędzia ADOS-2 nie służy ocenie ogólnego rozwoju psychofizycznego dziecka bądź poszczególnych jej sfer (np. motoryka, rozwój poznawczy, zmysły). To narzędzie pozwalające na wskazanie, czy osoba badana znajduje się w spektrum autyzmu oraz jaki jest poziom nasilenia objawów autystycznych. ADOS-2 uwzględnia kryteria diagnostyczne DSM –V.
Badanie narzędziem PEP-3-Pl pozwala na rzetelną ocenę funkcjonowania dziecka. Test umożliwia określenie, czy wiek rozwojowy dziecka jest adekwatny do jego wieku życia. Pokazuje mocne i słabe strony dziecka oraz ewentualne dysharmonie w poszczególnych umiejętnościach.
Badanie składa się z dwóch głównych części tj.: skali wykonawczo-obserwacyjnej oraz raportu rodzica/opiekuna prawnego dziecka. Pierwsza część obejmuje zadania służące do pomiaru poziomu rozwoju dziecka. Sprawdza czynności poznawcze werbalne/pozawerbalne, mowę bierną, mowę czynną, motorykę małą, motorykę dużą oraz naśladowanie wzrokowo-ruchowe. Możliwa jest również ocena pod kątem występowania nieadaptacyjnych zachowań. W Raporcie opiekuna - rodzic/opiekun dziecka dokonuje subiektywnej oceny jego funkcjonowania, w zakresach: samoobsługi, zachowań adaptacyjnych i problemów w zachowaniu.
Badanie przeznaczone jest dla dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Istnieje możliwość przeprowadzenia badania u dzieci nieco starszych, u których widoczne są duże opóźnienia w rozwoju poznawczym.
Badanie służy do oceny poziomu rozwoju umiejętności dzieci, głównie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Jest również użyteczne w diagnozie funkcjonalnej dzieci z innymi zaburzeniami lub opóźnieniami w rozwoju psychofizycznym, a także dzieci rozwijających się typowo, o nieharmonijnym profilu rozwoju.
Czas trwania badania zależy od poziomu umiejętności i rozwoju dziecka. Najczęściej zajmuje od 120 do 180 minut (w ramach 2 lub 3 spotkań). Ostatnia wizyta poświęcona jest na przekazanie rodzicom wyników badania, ich objaśnienie oraz omówienie ewentualnych wskazań do pracy terapeutycznej (czas – 45 min.).